Invitation

Goddesses’ is being screened on the 26th February as a part of the three day third edition of Persistence Resistance’10.

The festival schedule is available at: http://www.magiclanternfoundation.org/Events/pr2010/pr10_schedule.html

Dates of the festival: 25th, 26th , 27th February 2010

Venue: India International Centre, 40 Max Mueller Marg, Lodhi Estate, New Delhi 110003

All welcome. Entry Free

A Note about the film

Kanavuppattarai Presents

Goddesses
A documentary by Leena Manimekalai

Notes from the lives of three extra ordinary women –
a funeral singer; a fisherwoman; a graveyard worker

Synopsis

Here is the story of three ordinary women who live extra ordinary lives surviving darkest of times and gone against society’s norms to live and work according to the rules they have set for themselves.

Lakshmi, a professional ‘funeral singer’: She visits death houses with a troop of drummers and for a measly pay, she wails and laments and shares the grief of the other mourners. The throb of the drums and her ankle
bells resonate in the house long after she has left.

Krishnaveni, the ‘grave-digger’: Dead unknown earn her the daily meal.Veni accepts unclaimed bodies from the local Police and gives them a decent burial or cremation, digging and maintaining the graves herself.

Sethuraku, the ‘fisherwoman’: What is normally considered as taboo for women is confidently done by this lady. She goes out to sea, every morning with a few fellow fisherwomen to collect fish and prawns, singing to welcome the day.

Written and Directed by Leena Manimekalai

Producer C Jerrold Cinematography Sunny Joseph

Non Linear Edit P Thangaraj Sound Santhaana Nambi

*Running Time 42 Minutes * Color *2007 *English Subtitles
© kanavuppattarai www.kanavuppattarai.com

Awards

Golden Conch, Best Documentary, Mumbai International Film Festival 2008,

Citation

The young filmmaker, Leena Manimekalai, is faced with three old material goddesses who for different reasons find themselves naturally emancipated from Tamil tradition and orthodoxy. Leena creates for Goddesses a trusting filming arena that was never manipulative so that the three women opened up and revealed their total strength and power bordering on the archetype. They emerged free, master of the very tradition that had earlier kept them shackled.http://www.miffindia.in/AwardsInternational.aspx

Nominated for Horizon Award, Munich International Film festival, 2008,

IAWRT International Documentary Film Competition, Women Building Peace, Nairobi, Kenya 2007,

Jury Award, John Abraham National Awards for Cinema Of Resistance, SIGNS 2007, Trivandrum, Kerala.

Best Documentary, National Competition, One Billion Eyes Documentary Film Festival 2008

Official Selection, International Competition, Tri Continental Film Festival, South Africa 2008

Official Selection, International Factual Competition, Roma Fiction Film Festival, Rome, 2008

Official Selection, National Competition, International Video Film Festival of Kerala, 2008

Nomination, Asia Pacific Awards, Brisbane, Australia, 2008

Official Selection, Birds Eye View Film Festival, London, March 2009

Official Selection, Belgrade Documentary Film Festival, May 2009

Invitation

5 thoughts on “Invitation

  1. பதிவருக்கு வாழ்த்துக்கள்…
    தங்களுடைய ஆவணப் படம் இந்திய நாட்டின் சார்பாக பல நாடுகளில் திரையிடப்படுவது குறித்து மகிழ்ச்சி
    ஒரு ஐய்யம் ….
    எங்கோ திரையிடப்படுவதினால் இங்கே என்ன மாற்றம் வந்துவிடும். ?
    இது போன்ற படங்கள் வெகுஜன மக்களை சென்றைடைகிறதா ?
    தங்களது இந்த படைப்பும், உங்களைப் போன்றோரின் படைப்புகளும் மக்களின் சிந்தையில் மாற்றம் ஏற்படுத்துகிறதா ?
    அல்லது தங்களது கதையின் பெண்கள் வாழ்வு பற்றிய கருவினை மக்களுக்கோ, கனவு காண அஞ்சும் நடுத்தர உழைக்கும் மக்களுக்கு போய் சேர்கிறதா என்ற கேள்வி எனக்குள் எழுகிறது.
    "I always took for granted that the best art was political and was revolutionary" – Toni Morrison என்பவர் கூறியுள்ளார். இது Relative Truth என்றாலும் முழுவதுமாக நம்மால் இதனை மறுக்க முடியாது…..
    தங்களுடைய இந்த நன்முயற்சிக்கு என்னுடைய வாழ்த்துக்கள்

  2. கலை என்பது சமூகத்தில் ஒரு படைப்பாளியின் இடையீடு தான். மாற்றம் ஒரு நீண்ட போராட்டம்,யுத்தம். ஒரு சினிமாவால் எல்லாவற்றையும் தலை கீழாக மாற்றிவிட முடியும் என்பதெல்லாம் அதீத கற்பனை.
    என் எல்லா ஆவணப்படங்களும் தமிழ்நாட்டின் தெருக்களில், குக்கிராமங்களில், அரசுப்பள்ளிகளில், கல்லூரிகளில், பல்கலைகழகங்களில், இடதுசாரி அரசியல் வகுப்புகளில், பெண்ணிய அரங்குகளில், இலக்கியக்கூட்டங்களில், திரைப்பட இயக்கங்களில் திரையிடப்பட்டவை தாம். பார்க்கும் யாரோ ஒருவரை சிறு சலனத்திற்கு உட்படுத்த முடிவது மட்டுமே என் திரைப்படங்களின் பணி. வேறு பெரிய எதிர்பார்ப்புகள் எனக்கு இல்லை.

  3. // ஒரு சினிமாவால் எல்லாவற்றையும் தலை கீழாக மாற்றிவிட முடியும் என்பதெல்லாம் அதீத கற்பனை. //

    ஒரு படைப்பாளியா உங்களுக்கு நம்பிக்கை இல்லாமல் போகலாம்.
    நான் நம்புவது இந்த ஊடகத்தின் வாயிலாக என்ன வேண்டும் ஆனாலும் சாதிக்கலாம்.
    உதாரணம் , வியட்நாம் போரின் போது ஒரு 9 வயது சிறுமி நிர்வாணமாக ஓடினாள் தன் உயிரை காப்பாற்றிக் கொள்ள.
    அந்த காட்சியை ஒருவர் படம் பிடித்து வெளியிட்டார்.
    இதனை பார்த்த மக்கள் இப்படி ஒரு போர் தேவையா ? என்று போரை நிறுத்த போராடினர்.
    பின்னாளில் அந்த போரை நிறுத்தியதில் அந்த புகைப்படத்துக்கு பெரும்பங்கு இருப்பதாக வரலாற்று ஆசிரியர்கள் கூறுவர்.
    அந்த சிறுமியின் பெயர் Phuc Phan Thai
    Nick Ut என்பவர் தான் இந்த படத்தை எடுத்தவர்

    புகைப்படம் இவ்வள்வு சாதிக்கிறது என்றால் …..

    இதனை தான் நீங்கள் " அதீத கற்பனை " என்று கூறினீர்களா ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *